Business Controlling
Business Controlling

Business controlling.

In mijn optiek is Business Controlling een spilfunctie binnen een organisatie. Om dit te bereiken zijn er echter wel een aantal benodigde kwalificaties nodig. Niet alleen een gedegen opleiding maar ook de juiste persoonlijkheid is hierbij van belang.

Een business controller die enkel op verzoek rapportages en overzichten aanlevert, is mijnsinziens een gemiste kans voor de Business Control functie.

Business Controlling

Wat deze functie waardevol maakt is:

  1. Een persoon die de business begrijpt en ook mee kan denken buiten de puur financiële discipline.
  2. Gevraagd en ongevraagd advies geeft.
  3. Op basis van beschikbare data met voorstellen komt wat betreft rapportages die echt van toegevoegde waarde zijn voor de verschillende disciplines.

En dit zijn nu net de vaardigheden die ik u kan aanbieden. Dit naast het gebruik van tools zoals Power BI.

Wat heb ik zoal bereikt op het gebied van Business Controlling?

KPI`s.

Situatieschets

Voor mij zijn KPI`s onmisbaar voor elke onderneming. Echter, KPI`s opstellen omdat dit er nu heden tegen dage bij hoort is zinloos. Aan de andere kant zijn de juiste KPI`s het handvat voor een onderneming voor het te voeren beleid. Of dit nu 10, 20 of misschien zelfs wel 100 KPI`s zijn is afhankelijk van de situatie.

Bij al mijn functies op het gebied van financieel management waren er geen, of geen goede KPI`s beschikbaar.

Wat heb ik gedaan?

Ik heb meerdere KPI-dashboards samengesteld en onderdeel uit laten maken van periodieke rapportages.

Een aantal standaard KPI`s, die inzicht geven in de perfomance van de onderneming zijn onmisbaar. Bijvoorbeeld de omzet, bruto-marge en dergelijke. Dit zijn echter dermate high level KPI`s, dat hier niet direct een actie mee gepland kan worden.

Hiervoor is het van belang om de operationele KPI`s samen te stellen, waarmee de verschillende disciplines binnen een onderneming aan de slag kunnen.

Een KPI-dashboard wat ik opgesteld heb, omvatte alle verschillende disciplines en bestond in totaal uit meer dan 100 KPI`s.  Enkele voorbeelden van deze KPI`s:

Finance:

  • DSO
  • Adjustments after month-end closing.
  • Of supplier invoices processed.
  • Errors in customer billing.

IT operations & IT development

  • % of time spent on new development.
  • % time spent on bug fixing.
  • Nbr. of tickets opened by category.
  • Nbr. of tickets closed by category.
  • Utilization of servers.
  • Act. vs. planned hours by project.

Sales & marketing

  • Nbr. of new customers
  • Nbr. of lost customers.
  • Price volume analysis.
  • Nbr. of customers by product
  • Sales pipeline by stage.
  • % of offers returned into orders.
  • Nbr. of days to close a deal.

Human resources:

  • Sick leave by department.
  • Errors in salary process.

Ik heb de KPI`s in samenwerking met de desbetreffende afdelingshoofden samengesteld. Hierbij kan ik wel vermelden dat het overgrote gedeelte door mijzelf is aangedragen.

Resultaat:

KPI`s waren na verloop van tijd het belangrijkste thema van de management meeting. Op basis van deze KPI`s konden er prioriteiten wat betreft de uitvoering van het beleid worden gesteld.

Business partner.

Situatieschets

Op een gegeven moment was er teveel van een specifiek product op voorraad. Omdat het om een lancering van een nieuw product ging, waren de verkopen lastig in te schatten. En in dit geval waren deze te optimistisch ingeschat.

Hierdoor dreigde er een aanzienlijke afschrijving op de voorraad.

Wat heb ik gedaan?

Ik heb een analyse uitgevoerd voor welke klanten ons nieuwe product interessant zou kunnen zijn. Dit op basis van de producten die klanten al van ons afnamen, waaruit op te maken was of ons nieuwe product binnen het assortiment zou passen.

Op basis van de uitkomst heb ik samen met de salesmanager een commercieel voorstel samengesteld. De basis van de deal was het gratis aanbieden van ons nieuwe product bij orders boven een bepaald bedrag.

Het doel hiermee was om de omzet op al bestaande producten te verhogen en daarnaast ons nieuwe product in de markt te zetten. Aangezien wij overtuigd waren van ons nieuwe product, was de aanname dat wanneer het product eenmaal gebruikt was er vervolgorders zouden volgen.

Er bestond green risico op kannibalisatie. En bovendien stond het vast dat we een groot gedeelte van de voorraad zouden moeten vernietigen. Met het product gratis in een deal aan te bieden, was er geen sprake van opportunity kosten.

Resultaat:

De deal werkte als gepland. Omzet van bestaande producten ging omhoog en het nieuwe product werd nadien door 40% van de klanten besteld.

Op zoek naar een expert op het gebied van Business Controlling?

Een goede Business Controller maakt van Business Controlling een waardevolle en gewaardeerde functie binnen elke onderneming. De voorbeelden hierboven beschreven zijn slechts een kleine selectie. Ook op het gebied van Business Cases, rapportages en analyse bezit ik ruime ervaring. En bovendien maak ik hier de extra stap en kan ik met mijn sterk analytisch vermogen deze voorzien van advies. Financial Planning & Analysis is bij mij dan ook in goede handen.

Bent u opzoek naar zo iemand? Neem dan contact met mij op! Hier kunt mijn complete cv terugvinden. Ook kunt u uiteraard mijn profiel inzien op Linkedin

Ook kunt u bij mij terecht wanneer u opzoek bent u naar iemand op het gebied van Supply Chain & Logistiek, Accounting & Finanial Control, software implementatie of Financial Planning and Analysis.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *